Op safari - Reisverslag uit Riversdale, Zuid-Afrika van Jpc Pols - WaarBenJij.nu Op safari - Reisverslag uit Riversdale, Zuid-Afrika van Jpc Pols - WaarBenJij.nu

Op safari

Door: Corina

Blijf op de hoogte en volg Jpc

27 December 2016 | Zuid-Afrika, Riversdale

Vanmorgen ging de wekker al om 6:30! Om 7:00 reden we met de ranger het park in. Goedemorgen animals! Als eerste kwamen we de olifanten tegen. Die stonden heel genoegelijk hun slurfen met wat zand te wassen. Wat een gave beesten zijn dat!

Rebecca begeleidde onze rit met 'zie ginds komt de stoomboot', niet gehinderd door de zon, de omgeving of een kerstgedachte. Sinterklaas is hier nog alive and kicking.

Albertinia is een kleinschalig park, met veel dieren van de Big Five, die gescheiden leven. Dit is nodig, omdat anders bijvoorbeeld de leeuwen in mum van tijd alle bokken gedood zouden hebben. Niet zo handig dus. Veel dieren zijn in gevangenschap geboren, opgegroeid en opgekocht door het park. Het lijkt een beetje op Beekse Bergen, maar dan iets groter...

De giraffes zijn altijd zichtbaar met hun lange nekken boven de bosjes. Er leven er 3, een vader van een meter of 4 en twee jonkies van een meter of 2,5. Ze zijn heel sloom en zien er te schattig uit.

Noah vergaapt zich aan al het moois, maar wil vooral naar de neushoorns en de cheeta's. De neushoorns krijgen we uitgebreid te zien, maar de cheeta's zijn onvindbaar. Ze hebben pas jongen gekregen en zijn nu nog minder zichtbaar...jammer! Dit park had eerst een broed programma voor cheeta's, maar helaas voor ons bestaat dat niet meer, anders hadden we ze daar nog kunnen bekijken.
De nijlpaarden laten zich niet vinden, maar we genieten van alle springbokken, gnoe's, zebra's, waterbokken en elanden. Ook zijn er veel vogels te bewonderen, waar JP zijn hart aan ophaalt.
Rebecca laat alles over zich heen komen, ze vindt het wel gezellig en kijkt als er iets te bewonderen valt.

De leeuwen liggen uiterst relaxed in het gras. Een vrouwtjesleeuw ligt op haar rug, poten in de lucht en in de vijf minuten dat we stonden te kijken, heeft ze niets bewogen.
Bij de tweede safaritocht hebben de leeuwen net een dode koe van een boer uit de omgeving gekregen, gaaf om te zien hoe ze die met elkaar verorberen! De gids stelt ons gerust wat betreft de leeuwen. Ze zijn niet gewend om te jagen voor voedsel, dus als we uit de auto gaan, maken ze ons wel dood, maar eten ze ons niet op. Dat voelt goed en vooral heeel veilig!

De witte neushoorn heeft wel wat weg van een logge dinosaurus. Ongelofelijk dat zo'n groot dier, net als een olifant trouwens, alleen leeft van gras!

Het is allemaal best overweldigend. Noah jumpt bij terugkomst meteen het zwembad in en daar brengen we de rest van de morgen door. In de middag brengen we nog een bezoekje aan het reptielencentrum in het park. Een reuzen landschildpad maait voor onze voeten het gras weg en de krokodil liggen doodstil in de hete zon. We horen steeds een klagelijk geblaat en tot onze verbazing loopt er een babygnoe rond. Net een geit, op hoge poten en met enorm lange wimpers. Ze hobbelt achter een ranger aan, nadat ze is verstoten door haar moeder, brengt de ranger haar met de fles groot. Daardoor ziet ze hem als moeder, dus sjokt ze hele dag achter hem aan.

Bij de avondsafari zien we alle dieren nog eens. Voor Noah is het te veel. Te veel indrukken, hij krijgt heimwee en stort in. Een filmpje van zijn hamster en pannenkoeken in het restaurant doen wonderen. En Rebecca? Die houdt vol aan haar raw dieet en vindt alles best.
We duiken vroeg het bed in, we zijn moe van deze mooie dag!